środa, 18 marca 2015

Pamięci mojego ojca. For the memory of my father. Till minnet mina far.

Dziś 10-ta rocznica śmierci mego taty. Siedzę więc w zadumie przy liściu nasturcji i czytam swoje wiersze sprzed lat, gdy moim sercem szarpał niewypowiedziany ból.
Today, the 10th anniversary of the death of my father. So I'm sitting pensively at a leaf of nasturtium and read his poems from the past, when unspeakable pain jerked my heart.  
Idag, den 10-de årsdagen av döden av min far. Så jag sitter tankfullt vid ett löv av för nasturtium och jag läser mina dikter från det förflutna, när outsäglig smärta ryckte mitt hjärta.
TATO I
Życie Twoje było wyścigiem
Za czymś co w dziwny sposób
Znikało co dnia
Za horyzontem
Nieskończonej
Zajętości
Teraz zwalniasz ....
Twoje życie zwalnia
Mówi: Pora być tu
I teraz ....
Może to ulga dla mnie
Twoja chwila w końcu
Będzie moją ....
Gdy przez całe życie
Wymykałeś się ....
Gdy przez całą wieczność
Byłam dla Ciebie
NIKIM ....

Luty 2005

TATO II
Byłeś człowiekiem Gór
Byłeś twardy jak stal
Ci co nie biegli za Tobą
Na zawsze pozostawali w tyle ...
Tak jak ja ....

Dziś w ten piękny wiosenny dzień
Żegnał Ciebie tłum ludzi,
Którym poświęcałeś swój czas ....
Jak mogłeś więc poświęcić mi
Choć minutkę więcej ????

Sprzedałeś swą duszę i serce Górom
Więc jak mogło pozostać coś dla mnie?
Byłeś uparty i skryty
Byłeś z wieloma
Ale z nikim naprawdę ....

Gdybyś żył – dziś byłbyś na którymś
Z beskidzkich szlaków
Być może jesteś tam teraz
Całą swoją duszą
ŻEGNAJ....

Już Góry na zawsze będą z Tobą
A Ty z nimi...


23 marzec 2005

DAD I
Your life was a race
For something that in a strange way
Disappearing every day
behind the horizon
of infinite
busy
Now ..
Your life slows down
It says: It's time to be here
And now ....
Perhaps it's a relief for me
Your moment in the end
Will be mine ....
When lifelong
You was running away ....
When all eternity
I was for you
NOBODY ....

February, 2005

PAPPA I
Ditt liv var en ras
För något som på ett märkligt sätt
Försvinnande varje dag
bakom horisonten
oändlig
upptagen
Nu ..
Ditt liv saktar ner
Den säger: Det är dags att vara här
Och nu ....
Kanske är det en lättnad för mig
Din stund i slutet
Kommer bli mina ....
När livslång
Du sprang iväg ....
När all evighet
Jag var för dig
INGEN SOM....


Februari 2005

DAD II
You were a man of Mountains 
You were hard as steel
Those who didn't run follow you
Always lagged behind ...
Just like me ....
Today, in this beautiful spring day
The crowd said good bye to you,
The crowd for which you had dedicated your time .... 
So how could you spare 
although the moment more, for me???
You sold your soul and heart for the Mountains
So how could remain something for me?
You were stubborn and secretive
You were with many people
But with no one really ....
If could you live now - today you would be on any
Of Beskid trails
Perhaps you are there now
With all your soul
Good-bye ....
Already Mountains always will be with you...
And you're with them ...


March 23, 2005

PAPPA II
Du var en man av Berg
Du var hårt som stål
De som har inte sprungit efter dig
Alltid släpat efter ...
Precis som mig ....
Idag, i denna vackra vårdag
Skara sade adjö till Er,
Skara som du hade ägnat din tid ....
Så hur kan du avvara
trots ögonblicket mer, för mig ???
Du sålde din själ och hjärta för Berg
Så hur kunde förbli något för mig?
Du var envis och hemlighetsfull
Du var med många människor
Men med ingen egentligen ....
Om du kunde leva nu - idag du skulle vara på någon
Beskid vägg
Kanske du är där nu
Med hela din själ
Hej då ....
Redan Berg kommer alltid att vara med Dig ...
Och Du är med dem...


23 mars 2005

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz